Onze Sociale dienst is erkend als Dienst Maatschappelijk Werk (DMW) door de Vlaamse Gemeenschap en als Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) door de GGC in Brussel.

Onze maatschappelijk werkers luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen met:

  • zorg of hulp aan huis, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor ouderen of personen met een beperking;
  • tegemoetkomingen voor personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid of zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
  • oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen ...);
  • sociaal tarief voor telefonie en internet;
  • steun uit fondsen voor kankerpatiënten;
  • keuze voor een ouderenvoorziening;
  • vragen rond het levenseinde en voorafgaande zorgplanning;
  • vragen rond omgaan met dementie;
  • vragen over de overgang van arbeidsongeschiktheid naar pensioen of het recht op een Inkomensgarantie voor ouderen (IGO);
  • hulp bij aanvragen van een tussenkomst via de aanvullende verzekering (bijvoorbeeld Medi’kids, herstelkuren en kort- en dagverblijven).

Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding) en vragen en problemen rond langdurige arbeidsongeschiktheid (financiële problemen, nood aan ondersteuning, zorg en hulpmiddelen ...) kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.

Tot slot wil onze dienst steeds proactief te werk gaan door signalen die kunnen wijzen op hulpbehoevendheid nauwlettend in het oog te houden, zodat er snel gereageerd kan worden.

Voor wie zijn we er?

Iedereen kan gratis een beroep doen op onze hulp. Bovendien helpen we iedereen (dus ook niet-leden) met de indiening van bepaalde aanvragen. We richten ons echter vooral op personen die problemen ondervinden door een handicap, ziekte of ouderdom, of vanuit een sociale kwetsbaarheid.

  • Wens je ergotherapeutisch advies aan huis? Onze ergotherapeuten helpen je verder ! Kijk op :Advies woningaanpassing voor meer informatie.
  • Heb je een vraag voor ons MDT over een VAPH-dossier ? Ons Multidisciplinair team helpt je verder !
  • Heb je een vraag over een indicatiestelling voor het Zorgbudget Zwaar Zorgbehoevenden? Ons Team Indicatiestellers (VSB) helpt je verder !

Praktische informatie

Om de sociale dienst de contacteren, kan je: 

  1. Bellen naar het algemeen nummer 02 546 15 12 (maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9u00 en 12u00, niet op woensdag) of bellen naar de maatschappelijk werker van jouw regio:
     

    Regio Anderlecht  02 546 14 24
    Regio Brussel-centrum 02 546 15 12
    Regio Etterbeek 02 546 14 29
    Regio Halle 02 361 72 21
    Regio Leuven-Aarschot 016 22 32 72
    Regio Molenbeek 02 546 14 17
    Regio Schaarbeek 02 506 96 33
    Regio Tienen-Diest 016 81 17 78
    Regio Vilvoorde 02 251 26 76
  2. Langskomen in de kantoren waar er vrije permanenties is. Op alle andere momenten werken we enkel op afspraak: neem telefonisch contact op om een afspraak maken in één van onze kantoren. 
  3. Een vraag stellen via ons contactformulier.

Hieronder vind je telefoonnummers per gemeente en de kantoren met permanentie terug 

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

De maatschappelijk werkers van arrondissement Brussel-hoofdstad zijn bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9u00 en 12u00 (niet op woensdag).

Telefoonnummers per regio:

Regio Anderlecht

Gemeenten:
• Anderlecht
• Sint-Gillis
• Vorst

02 546 14 24
Regio Brussel-centrum

Gemeenten:
• Brussel (1000)

02 546 15 12
Regio Etterbeek

Gemeenten: 
• Elsene 
• Etterbeek 
• Oudergem 
• Sint-Pieters-Woluwe 
• Ukkel 
• Watermael-Bosvoorde

02 546 14 29
Regio Molenbeek

Gemeenten: 
• Ganshoren 
• Jette 
• Koekelberg 
• Sint-Agatha-Berchem 
• Sint-Jans-Molenbeek

02 546 14 17
Regio Schaarbeek

Gemeenten: 
• Evere 
• Haren 
• Laken 
• Schaarbeek 
• Sint-Joost-Ten-Node 
• Sint-Lambrechts-Woluwe

02 506 96 33

 

Vrije permanentie (zonder afspraak):

Anderlecht - Bergensesteenweg 805

  • Donderdag: 9u00 - 12u00

Brussel - Zuidstraat 111

  • Maandag: 9u00 - 12u00
  • Dinsdag: 9u00 - 12u00

Elsene - Vleurgatsesteenweg 19

  • Maandag: 9u00 - 12u00

Jette - Pierre Timmermansstraat 1 (ingang via Wemmelsesteenweg 6)

  • Donderdag: 9u00 - 12u00

Molenbeek - Gentsesteenweg 122

  • Maandag: 9u00 - 12u00

Schaarbeek - Maarschalk Fochlaan 57

  • Dinsdag: 9u00 - 12u00

Sint-Gillis – Waterloose Steenweg 134

  • Dinsdag: 9u00 - 12u00

Sint-Lambrechts-Woluwe – Georges Henrilaan 192

  • Donderdag: 9u00 - 12u00

Ukkel - Alsembergsesteenweg 736

  • Dinsdag: 9u00 - 12u00
  • Je kan ook altijd een afspraak maken met jouw maatschappelijk werker. 
  • Zo vermijd je mogelijke wachttijden tijdens een vrije permanentie. 
  • Klik hier voor een overzicht van de kantoren waar een afspraak met de sociale dienst mogelijk is.

Arrondissement Halle-Vilvoorde

Telefoonnummers per regio:

Regio Halle

Gemeenten: 
• Affligem 
• Asse 
• Beersel 
• Bever 
• Dilbeek 
• Drogenbos 
• Galmaarden 
• Gooik 
• Halle 
• Herne 
• Hoeilaart 
• Sint-Pieters-Leeuw 
• Lennik 
• Liedekerke 
• Linkebeek 
• Merchtem 
• Opwijk 
• Pepingen 
• Sint-Genesius-Rode 
• Roosdaal 
• Ruisbroek 
• Ternat

053 66 79 34
Regio Vilvoorde

Gemeenten: 
• Grimbergen 
• Kapelle-op-den-Bos 
• Kraainem 
• Londerzeel 
• Machelen 
• Meise 
• Overijse 
• Steenokkerzeel 
• Strombeek-Bever 
• Tervuren 
• Vilvoorde 
• Wemmel 
• Wezembeek-Oppem 
• Zaventem 
• Zemst

02 251 26 76
  • De maatschappelijk werkers van arrondissement Halle-Vilvoorde zijn bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9u00 en 10u30 (niet op woensdag).

Vrije permanentie (zonder afspraak) :

Halle – Molenborre 15

  • Donderdag: 9u00 - 12u00

Liedekerke – Stationsstraat 1

  • Maandag: 9u00 – 12u00.

Vilvoorde – Grote markt 1

  • Dinsdag: 9u00 - 12u00
  • Je kan ook altijd een afspraak maken met jouw maatschappelijk werker.
  • Zo vermijd je mogelijke wachttijden tijdens een vrije permanentie.
  • Klik hier voor een overzicht van de kantoren waar een afspraak met de sociale dienst mogelijk is.

Arrondissement Leuven

De maatschappelijk werkers van arrondissement Leuven zijn bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9u00 en 10u30 (niet op woensdag).

Telefoonnummers per regio:

Regio Leuven-Aarschot

Gemeenten: 
• Aarschot 
• Begijnendijk 
• Bertem 
• Bierbeek 
• Boortmeerbeek 
• Haacht 
• Herent 
• Holsbeek 
• Huldenberg 
• Kampenhout 
• Keerbergen 
• Kortenberg 
• Leuven 
• Lubbeek 
• Oud-Heverlee 
• Rotselaar 
• Tielt-Winge 
• Tremelo

016 22 32 72
Regio Tienen-Diest

Gemeenten: 
• Bekkevoort 
• Boutersem 
• Diest 
• Geetbets 
• Glabbeek 
• Hoegaarden 
• Kortenaken 
• Landen 
• Linter 
• Scherpenheuvel-Zichem 
• Tienen 
• Zoutleeuw

016 81 17 78

Aarschot – Bogaardenstraat 25

  • Maandag: 9u00 – 12u00

Diest – Grote Markt 31

  • Vrijdag: 9u00 – 12u00

Leuven – Mechelsestraat 70/72

  • Donderdag: 9u00 - 12u00

Tienen - Grote Markt 42/1

  • Dinsdag: 9u00 - 12u00
  • Je kan ook altijd een afspraak maken met jouw maatschappelijk werker.
  • Zo vermijd je mogelijke wachttijden tijdens een vrije permanentie.
  • Klik hier voor een overzicht van de kantoren waar een afspraak met de sociale dienst mogelijk is.

 

Bekijk de lijst van veelgestelde vragen voor de sociale dienst:

Hoe kan ik contact opnemen of een afspraak maken met de Sociale dienst?
  1. bellen naar het algemeen nummer 02 546 15 12 (tussen 9u en 12u) of bellen naar de maatschappelijk werker van jouw regio.
  2. langskomen in de kantoren waar er vrije permanenties zijn of een afspraak maken in een van onze kantoren. 
  3. een vraag stellen via ons contactformulier.

Om de sociale dienst de contacteren, kan je: 

Voor een overzicht van de telefoonnummers waarmee je contact kunt opnemen en de tijden waarop we permanent beschikbaar zijn, kun je terecht op de pagina 'Sociale dienst' onder het gedeelte 'Praktische informatie'.

 

Hoe kan de Sociale dienst mij helpen als ik problemen ondervind door ouderdom?

Onze maatschappelijk werkers luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen. Ze geven je informatie en advies over verschillende financiële tegemoetkomingen en sociale voordelen. Op die manier helpen we je om een maximum aan rechten te verkrijgen.

Zo kun je bij ons terecht voor informatie, advies en hulp over onder andere:

  • zorg, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor ouderen of personen met een beperking;
  • aanvragen van zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
  • keuze voor een ouderenvoorziening;
  • oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen...)
  • steun uit fondsen voor kankerpatiënten;
  • vragen rond het levenseinde;
  • vragen rond omgaan met dementie;
  • hulp bij aanvragen van een tussenkomst via de aanvullende verzekering (bijvoorbeeld herstelkuren en kort- en dagverblijven).
  • keuze voor een ouderenvoorziening;

Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding)  kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.

 

Hoe kan de Sociale dienst mij helpen als ik problemen ondervind door arbeidsongeschiktheid of invaliditeit?

Onze maatschappelijk werkers bekijken samen met jou welke problemen je ondervindt die niet te maken hebben met je erkenning of uitkering (ziekenfondsdossier). Ze luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen. Ze geven je informatie en advies over verschillende financiële tegemoetkomingen en sociale voordelen. Op die manier helpen we je om een maximum aan rechten te verkrijgen. Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding) en vragen en problemen rond langdurige arbeidsongeschiktheid (financiële problemen, nood aan ondersteuning, zorg en hulpmiddelen ...) kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.

Zo kun je bij ons terecht voor informatie, advies en hulp over onder andere:

  • tegemoetkomingen voor personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid of zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
  • zorg, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor ouderen of personen met een beperking;
  • oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen...);
  • sociaal tarief voor telefonie en internet;
  • steun uit fondsen voor kankerpatiënten;
  • ... 

 

Hoe kan de Sociale dienst mij helpen als ik problemen ondervind door een beperking?

Onze maatschappelijk werkers luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen. Ze geven je informatie en advies over verschillende financiële tegemoetkomingen en sociale voordelen. Op die manier helpen we je om een maximum aan rechten te verkrijgen.

Zo kun je bij ons terecht voor informatie, advies en hulp over onder andere:

  • zorg, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor personen met een beperking;
  • aanvraag tussenkomst van het VAPH (ook beeleiding bij het opmaken van een ondersteuningsplan voor de aanvraag van een PVB)
  • tegemoetkomingen voor personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid of zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
  • oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen...);
  • sociaal tarief voor telefonie en internet;
  • hulp bij aanvragen van een tussenkomst via de aanvullende verzekering (bijvoorbeeld Medi’kids, herstelkuren en kort- en dagverblijven).
  • ... 

Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding én het opmaken van een ondersteuningsplan voor de aanvraag van een PVB) en vragen en problemen rond langdurige arbeidsongeschiktheid (financiële problemen, nood aan ondersteuning, zorg en hulpmiddelen ...) kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.

 

Komt een sociaal assistent(e) ook op huisbezoek?

Indien het voor jou onmogelijk is om je woning te verlaten vanwege bijvoorbeeld een ziekte of handicap, kan je een huisbezoek aanvragen.

Huisbezoeken kunnen aangevraagd worden via het contactformulier of telefonisch.

Voor een overzicht van de telefoonnummers waarmee je contact kunt opnemen en de tijden waarop we permanent beschikbaar zijn, kun je terecht op de pagina 'Sociale dienst' onder het gedeelte 'Praktische informatie'.

Ben je niet tevreden?
We proberen je uiteraard zo goed mogelijk te helpen. Als je toch niet tevreden bent met de dienstverlening, kun je je probleem steeds melden aan een van onze maatschappelijk werkers. Vaak kan het probleem op een eenvoudige manier opgelost worden.

Komen jullie niet tot een oplossing? Dan kun je een officiële klacht indienen via het ziekenfonds (Ombudsdienst en Kwaliteit van diensten) of bij de overheid:
- voor inwoners van Vlaanderen: Agentschap Zorg & Gezondheid, Afdeling Preventie, Eerstelijn & Thuiszorg, Koning Albert II-laan 35 bus 33, 1000 Brussel;
- voor inwoners van Brussel: Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, Louizalaan 183, 1050 Brussel.

Je hebt misschien ook interesse in: