Waarom aansluiten?

  • Iedereen die in Vlaanderen woont en 26 jaar wordt, moet zich verplicht aansluiten bij een zorgkas.
  • Je aansluiten is ook verplicht als je in Vlaanderen werkt en hier sociaal verzekerd bent, maar in een andere lidstaat van de Europese Unie, de Europese Economische Ruimte of Zwitserland woont. 
  • Inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunnen zich vrijwillig aansluiten. Als je aangesloten bent, kan je beroep doen op de Vlaamse sociale bescherming als je veel zorg nodig hebt en eventueel een zorgbudget aanvragen.

Je sluit je best aan bij de zorgkas van jouw ziekenfonds, voor onze leden is dat Solidaris zorgkas, dan heb je 1 aanspreekpunt voor al je vragen over de zorgpremie of de zorgbudgetten. 

Je kan je ook vroeger aansluiten bij de zorgkas als je zorgbehoevend bent. Vul daarvoor het onderstaande formulier in: 

Aanvraag tot aansluiting van een zorgbehoevende bij een zorgkas

Hoe kan ik me aansluiten?

  1. In het jaar waarin je 26 wordt, krijg je een brief met een overschrijvingsformulier. Je krijgt daarna elk jaar een brief om je zorgpremie voor het komende jaar te betalen.
  2. Betaal je zorgpremie. Dit is verplicht als in Vlaanderen woont! Als je dit niet doet, kan je een boete krijgen.
  3. Door de zorgpremie te betalen ben je automatisch aangesloten bij de zorgkas.
     

Hoe kan ik overstappen naar de Solidaris zorgkas? 

Ben je lid van de Vlaamse zorgkas en wil je jouw zorg graag centraliseren? Dat kan heel eenvoudig. 

  1. Download het formulier 'Aanvraag tot verandering van zorgkas'. 
  2. Vul het in en vergeet het niet te ondertekenen.
  3. Bezorg ons het formulier via het contactformulier, in onze brievenbussen of onze kantoren. 

Hoeveel bedraagt de premie?

De jaarlijkse premie is 64 euro en 32 euro voor wie de verhoogde tegemoetkoming geniet sinds 1 januari van het voorgaande jaar en die 5 opeenvolgende jaren woont in Vlaanderen, Brussel of in een land van EU, de EER of Zwitserland.

Meer info en contactgegevens

Surf naar de website van de VSB voor meer info. Je kan ook steeds een e-mail sturen naar onze zorgkas via zorgkas.bra@solidaris.be.

Klachtenprocedure zorgkas

Onze zorgkas streeft naar een optimale dienstverlening. Wie vragen heeft kan steeds terecht bij onze medewerkers aan de loketten of telefonisch via het nummer 02 506 96 11. Desondanks kan er altijd iets mislopen. Je klacht is dan ook belangrijk voor ons, we kunnen er uit leren en soortgelijke klachten voorkomen. Zo verbeteren we onze dienstverlening continu.

Meer info

Wie kan een klacht indienen?

Iedere persoon of organisatie die in contact komt met onze zorgkas kan een klacht indienen.

Waarover kan ik een klacht indienen?

Om behandeld te worden door de Ombudsdienst en kwaliteit van diensten, moet je klacht schriftelijk (digitaal of papier) worden ingediend en betrekking hebben op onze zorgkas.

Hoe kan je een klacht indienen?

  • Via ons contactformulier
  • Per post naar volgend adres: Ombudsdienst en kwaliteit van diensten van Solidaris Brabant, Zuidstraat 111, 1000 Brussel

Procedure voor de afhandeling van de klacht

De afhandeling van een klacht gebeurt in verschillende stappen:

  1. De Ombudsdienst en kwaliteit van diensten ontvangt jouw klacht en registreert deze in het klachtenregister.
  2. De Ombudsdienst en kwaliteit van diensten stuurt je zo snel mogelijk een bevestiging van ontvangst.
  3. Binnen een termijn van 45 dagen onderzoekt de Ombudsdienst en kwaliteit van diensten in samenwerking met de desbetreffende dienst jouw klacht en deelt je het resultaat hiervan mee. Zo nodig kan deze dienst aanbevelingen doen om ervoor te zorgen dat het probleem zich niet meer voordoet.

Opgelet! De verwerking van je klacht door de Ombudsdienst en kwaliteit van diensten schort de termijn voor beroep tegen de beslissing van de zorgkas bij de rechtbanken niet op.